november 25, 2020

Wat Is Het Beste Dieet Om Af Te Vallen? Dit Wist Je Nog Niet!

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Wat Is Het Beste Dieet Om Af Te Vallen? Dit Wist Je Nog Niet!

Veel mensen willen dit eigenlijk niet horen, maar: afvallen is serieus een van de makkelijkste dingen op deze aarde als je weet hoe het werkt. Je bent op dit artikel terecht gekomen, omdat je wil weten wat het beste dieet om af te vallen is.

Deze vraag is relatief simpel te beantwoorden en dat ga ik ook doen voor je. Na het lezen van dit artikel weet je exact wat het beste dieet is om af te vallen.

Daarnaast leer ik je ook de principes van afvallen. Wat je wel en wat je niet kan doen. En een kleine tip van de sluier: je kan zelfs pizza eten en af en toe een biertje of een wijntje drinken en alsnog afvallen.

''Deze kerel is helemaal gek geworden'' is vast wat er nu in je hoofd omgaat. Wacht maar tot je klaar bent met het lezen van dit artikel. Ik weet zeker dat er een hele nieuwe wereld voor je open gaat šŸ˜‰

Afvallen hoeft namelijk helemaal niet zo lastig, saai en vervelend te zijn als de meeste mensen roepen. Want wat is er vervelend aan pizza eten en afvallen?

De principes van het afvallen/vet verliezen

OkƩ, om te begrijpen wat ik in dit artikel aan je uit ga leggen is het van groot belang dat je de principes van het afvallen goed snapt. Anders denk je namelijk echt dat het toverij is.

En schrik hier niet gelijk door, want moeilijk is het absoluut niet. Je krijgt vanzelf dat 'aha!' momentje. Begrijp je het niet? Lees het dan nog een keer of laat even een reactie achter onder dit artikel. Ik help je graag!

Dus alvorens ik in ga op wat het beste dieet om af te vallen is, ga ik je eerst leren hoe het afvallen precies werkt.

Eet minder dan je verbruikt en je zal afvallen

Het eerste en belangrijkste principe als het aankomt op afvallen is: eet minder dan je verbruikt. Oftewel zorg dat je minder calorieĆ«n binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft om elke dag de dingen te doen die je moet doen. 

De calorieƫn die je binnenkrijgt worden in de basis voor 2 dingen gebruikt:

  1. BMR (Basal Metabolic Rate)
  2. Energie voor de rest van de activiteiten

Je BMR is het aantal calorieƫn dat je lichaam verbrand als het in volledige rust is. Dus laten we zeggen als je ligt te slapen. Dan werkt je lichaam uiteraard alsnog om ervoor te zorgen dat je blijft leven.

Het moet ademen, voedingsstoffen door je lichaam brengen, bloed rond laten pompen en ga zo maar door. Dit kost energie en dit ligt op een bepaald calorieaantal. Wat dit aantal is, verschilt per persoon.

Dit heeft met meerdere factoren te maken. Lengte, gewicht, fitheid enz. Als je dit precies wilt weten dan kun je jezelf laten testen in een lab. Daarvoor dien je wel een nacht te blijven slapen.

Maar goed; zo belangrijk is dit niet. Dit is namelijk pas 1 deel van de energie die je verbruikt waar de calorieƫn voor nodig zijn. Het tweede deel is voor de rest van de activiteiten die niet binnen je BMR vallen.

Denk aan de hond uitlaten, sporten, denken en zo kan ik nog wel even voor blijven gaan. Stop dit en je BMR samen en krijgt een calorieaantal wat we je dagelijkse behoefte noemen. Met verschillende calculators kun je ongeveer je TDEE berekenen.

Ik zeg ongeveer, omdat dit nooit volledig precies is. Dit zal je moeten ontdekken in de praktijk door te doen en alles goed bij te houden, maar hier kom ik straks nog even op terug.

Even terug naar je dagelijkse behoefte: eet je dit dan kom je niet aan en val je ook niet af. Dan geef je je lichaam namelijk precies wat het nodig heeft om alles te doen wat je dagelijks doet. 

Maar ga je minder eten dan je dagelijkse behoefte; dan val je af! Zo simpel is het! Hoe je dit doet, dat leer ik je zo. We werken zo langzaam maar zeker richting het beste dieet om af te vallen šŸ˜‰

basal-metabolic-rate

Eet meer dan je verbruikt en je zal aankomen

Wil je juist aankomen om meer spiermassa op te bouwen bijvoorbeeld dan dien je simpelweg het tegenovergestelde van hierboven te doen.

Je wil dan juist meer eten dan je dagelijkse behoefte. Alle calorieƫn die dan 'extra' je lichaam binnenkomen kan je lichaam dan gaan gebruiken om groter te worden, je spieren te repareren en te groeien.

De voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat je ook goed moet krachttrainen. Anders groei je wel, maar dit zal alleen in de breedte zijn, haha!

Eet evenveel als je verbruikt en je zal op gewicht blijven

Wil je niet aankomen, maar ook niet afvallen en dus gewoon op gewicht blijven? Dan dien je elke dag precies je dagelijkse behoefte aan te houden.

Zo verbruikt het lichaam exact wat er binnenkomt en slaat het geen vet op. Daarnaast gebruikt het ook geen vet van je lichaam om energie uit te halen, want je eet elke dag precies genoeg.

Simpel? Ik zei het toch al! Maar hoe kan je dit nu makkelijk bijhouden? Hoe werkt dit 'beste dieet om af te vallen' nu precies? Ik leg het je uit:

het-beste-dieet-om-af-te-vallen

Wat is het beste dieet om af te vallen?

OkƩ CornƩ, maar wat is nou het beste dieet om af te vallen? Ik hoop dat je deze vraag inmiddels niet meer hoeft te stellen. Want elk dieet is gebaseerd op het principe wat ik hierboven uitgelegd heb.

Keto dieet: hoog in vet en weinig tot geen koolhydraten. Wat doe je door bijna al je koolhydraten te elimineren? Een enorm gat slaan in de dagelijkse calorieƫn die je binnenkrijgt. Hierdoor zit je in een groot calorietekort en zal je afvallen.

Koolhydraatarm dieet: hierbij sluit je koolhydraten (bijna) geheel uit. Hier geldt hetzelfde als bij het keto dieet.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met eigenlijk elk dieet dat er bestaat. Het komt allemaal neer op hetzelfde principe en dat is minder eten dan je nodig hebt.

Uiteindelijk werkt het dieet dat voor jou het beste vol te houden is, het beste. En voor mij is dat het flexibele dieet, ik leg je zo uit wat dit betekent. In ieder geval eet ik nog wekelijks een pizzatje en val ik gewoon af. Zonder grappen.

Voedsel verbieden en uitsluiten werkt simpelweg niet

Wat veel mensen gaan doen die starten met een dieet, is voedsel uitsluiten en helemaal niet meer eten. Vervolgens gaan ze voedsel eten wat ze eigenlijk helemaal niet lekker vinden met als resultaat dat ze gaan 'cheaten' op hun dieet.

Oftewel: ze gaan dingen eten die ze niet moeten eten en eten uiteindelijk alsnog meer dan ze verbruiken. Hierdoor komen deze mensen juist aan.

Wat je ook vaak ziet is dat mensen gezond gaan eten, maar wel meer dan ze dagelijks verbruiken. Hierdoor kom je dus alsnog aan mensen. Hoe gezond je ook eet of hoe slecht je ook eet. Eet minder dan je dagelijkse behoefte en je zal afvallen.

Een andere fout die mensen maken is doordeweeks, dus 5 dagen per week, gezond en onder hun behoefte eten en dan de 2 dagen in het weekend ongezond en ver boven hun behoefte. Hierdoor trekken ze het weekgemiddelde gelijk of komen ze alsnog boven hun dagelijkse behoefte uit.

Hierdoor blijven ze op gewicht of komen ze aan. Maak het toch allemaal niet zo lastig voor jezelf!

voedsel-verbieden-het-beste-dieet-om-af-te-vallen

De eerste dagen/weken verlies je veel gewicht

De eerste dagen van deze diƫten gaan vaak enorm goed, althans: dat lijkt zo. Deze mensen verliezen binnen enkele dagen meerdere kilo's en denken dat ze het helemaal uitgevonden hebben.

Ik heb nieuws voor jou en voor deze mensen: dit is voor een groot deel vocht wat je verliest. Voor iedere gram koolhydraten hou je namelijk 3 gram water vast. Als je besluit om koolhydraten (bijna) volledig te schrappen dan zal je lichaam ook super weinig water vasthouden.

Dit is wat je dan voornamelijk in de eerste dagen van het dieet verliest. Je zal vanzelf merken dat je na een tijdje weinig kilo's meer verliest en dat je motivatie naar beneden gaat.

Hierdoor vallen deze mensen vaak weer terug in hun oude patroon en komen ze weer net zo snel aan. Dit moeten we ook wel:

De meeste mensen krijgen last van het jojo-effect

Het jojo-effect! Op en neer, op en neer, op en weer neer. Zo gaat het gewicht van mensen die besluiten om met een van de 'populaire' diƫten aan de slag te gaan.

Waarom denk je dat er telkens weer nieuwe diƫten op de markt komen? Om te verkopen! Ook deze nieuwe diƫten zijn gebaseerd op het eeuwenoude principe van minder eten dan je dagelijks verbruikt.

fail yo yo GIF by Cheezburger

Het flexibele dieet (met pizza afvallen)

Wat mij betreft is het flexibele dieet, ook wel If It Fits Your Macros (IIFYM), het beste dieet dat er is. Ik noem het zelfs geen dieet meer, maar een levensstijl.

Wat je met dit dieet doet is simpelweg blijven eten wat je lekker vindt, maar dan wel binnen bepaalde kaders. Dus gewoon matigen. Eet je bijvoorbeeld een pizza dan eet je de rest van de dag een stuk minder dan normaal.

Alles draait hier om balans en uiteindelijk om minder eten dan je dagelijkse behoefte. En kijk hier alsjeblieft niet zo nauw naar. Eet je vandaag 200 kcal boven je dagelijkse behoefte? Dan eet je er morgen 400 onder, zodat je beide dagen weer gelijk trekt.

Dat is direct het mooie aan flexibel diƫten: het is en hoeft allemaal niet zo streng te zijn. Je kan eten wat je wil en hebt geen 'hongerdagen'. Daarom is dit dieet ook 10x beter, wat 100x beter, vol te houden in vergelijking met populaire diƫten als het keto dieet, Paleo, koolhydraatarm enz.F

Hoe kom ik bij dit dieet of deze levensstijl? Ik heb enkele jaren terug het Droog Trainen Protocol Mannen gevolgd. Deze is ook voor vrouwen beschikbaar.

In dit protocol leer je hoe je gepersonaliseerde voedings- & trainingsschema's kunt maken. De principes die ik je hier leer, krijg je daar nog eens vele malen beter uitgelegd. Daarnaast heb je dan ook 2 coaches onder de sneltoets.

Het is een absolute aanrader om hiermee aan de slag te gaan als je ook een succes wil maken van het flexibel diƫten. Lees anders eerst eens mijn Droog Trainen Protocol Mannen review of mijn Droog Trainen Protocol Vrouwen review.

Check mijn resultaat na het volgen van dit protocol hieronder eens šŸ˜‰

spiermassa-protocol-ervaring

Bereken eerst je TDEE (dagelijkse behoefte)

Het eerste dat je moet doen om hiermee aan de slag te gaan is je dagelijkse behoefte berekenen. Dit kun je met meerdere calculators op het internet doen.

Geef wat persoonlijke informatie, zoals je gewicht, lengte enz. op en de calculator doet de rest. Het is goed om in gedachte te houden dat dit niet op de calorie precies is.

Hier zal je mee moeten gaan testen. De volgende stap is dan ook:

Vervolgens ga je hier 200-300 kcal onder zitten

Als je eenmaal weet wat je dagelijkse behoefte is dan kun je hier 200-300 calorieƫn onder gaan zitten om langzaam maar zeker gecontroleerd af te gaan vallen zonder honger te krijgen.

Dus stel dat je dagelijkse behoefte 2.500 calorieƫn is, dan ga je 2.200 calorieƫn eten om ervoor te zorgen dat je af zal gaan vallen.

Binnen deze 2.200 calorieƫn kan je eten wat je wil. Eet je bijvoorbeeld in de avond een pizza van 1.000 kcal, dan heb je de rest van de dag 1.200 kcal om mee te werken. Dit kan je verdelen over 1 grote maaltijd, 2 middelmatige maaltijden of 3 kleine maaltijden.

De keuze ligt volledig bij jou en bij wat jij prettig vindt. Je kan in de app MyFitnessPal (gratis) goed bijhouden hoeveel calorieƫn je eet.

Vul hier je dagelijkse doel van 2.200 kcal in en vul dan al het eten in wat je telkens eet. Je ziet dan precies hoeveel kcal je al op hebt en hoeveel je nog nodig hebt. Het beste is om een marge van 10 te houden. Dus 2.190 mag, en 2.210 mag ook.

Weeg dagelijks en schrijf je gewicht op voor het weekgemiddelde

Om te controleren of alles goed gaat is het belangrijk dat je je elke ochtend gaat wegen. Doe dit nadat je naar de wc geweest bent en voordat je gegeten en gedronken hebt. Zo heb je je 'droge gewicht'.

Schrijf elke dag je gewicht ook ergens op en bereken aan het einde van de week het weekgemiddelde. Zo weet je hoeveel kilo je daadwerkelijk weegt. Tussen vandaag en morgen kan bijvoorbeeld zomaar 2 kg zitten door bijvoorbeeld vocht.

Stel bij indien nodig

Het weekgemiddelde leg je telkens naast elkaar. Je wil richten voor ongeveer 0,5 kg per week afvallen. Meer kan ook, maar dan gaat je lichaam ook spier afbreken en dit is zonde. Je wil voornamelijk vet verliezen. Dat is in mijn optiek het beste dieet om af te vallen.

Zie je dus dat tussen deze week en de vorige week 0,5 kg zit, dan ben je goed bezig en kun je zo door blijven gaan.

Is dit 0,3 kg dan kun je je dagelijkse behoefte nog wat naar beneden bijstellen om zo meer af te gaan vallen. Is dit 1 kg dan is het belangrijk om weer wat meer te gaan eten als je zo veel mogelijk spier wil behouden.

Wil je puur en alleen veel afvallen? Dan kun je zo laag in je calorieƫn gaan als je wil, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen dit niet lang volhouden. Dan kom je weer terecht bij het jojo-effect.

Langzaam en geleidelijk afvallen met het eten wat je lekker vindt werkt in mijn optiek 100x beter. Het flexibele dieet is dan ook zeker mijn idee van het beste dieet om af te vallen.

Hoe zit het met jou?

Zo kun je starten met het beste dieet om af te vallen

Wil je nu ook starten met het flexibele dieet? In je eentje is dit altijd lastig. Ook ik heb dit niet volledig zelf uitgezocht. Daarom adviseer ik je om hier een bewezen protocol voor te volgen.

Je leert hier in een protocol alles wat nodig is om de rest van je leven af te vallen en aan te komen wanneer je dit maar wil. De coaches zijn Rinus & Henry van de Droog Trainen Academie. Ik heb ontzettend goede ervaringen met deze gasten.

Ze gaan voor iedereen door het vuur die er zelf een succes van willen maken. Gelukkig is dit principe niet heel lastig; je moet alleen even weten hoe.

De studenten van Rinus & Henry halen bizarre resultaten. Dit doen ze aan de hand van het droog trainen protocol dat ze ontwikkeld hebben. Neem eens een kijkje bij een van de twee protocollen om hier meer over te leren en eventueel mee aan de slag te gaan als je echt serieus af wil gaan vallen.

Zo kun jij vandaag al starten met het allerbeste dieet om af te vallen!

droog-trainen-protocol-mannen-review
dtp-vrouwen-ebook-4-1

Liever toch eerst mijn ervaringen en de ervaringen van andere mensen met deze protocollen lezen? Lees dan ook eens een van onderstaande reviews!


About the author 

Sander

Hey! Mijn naam is Sander. Ik ben fanatiek sporter en heb inmiddels al jaren ervaring in de fitness industrie. Ik heb allerlei dingen uitgeprobeerd en weet inmiddels wat voor wie werkt op het gebied van voeding & training.

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Heb Jij Jouw Gratis E-Book Fat Burn Secrets Al Gedownload?